Okt 2011 stage Senegal Dakar/Mbour

Bye, bye Dakar!

Bye, bye Dakar! Hopelijk tot volgend jaar!

Zaterdag 27/10/2012. Ik stel vast dat de website van reismee.nl met onderhoud bezig is en dus afgesloten. Maar toch zal ik vandaag mijn afsluiter in een word-document zetten, dan kan het op de website van zodra die weer beschikbaar is.

De tijd vliegt... tijd dus om dit Senegalavontuur af te sluiten.

Vorige maandag en dinsdag heb ik er alles moeten aan doen om het medisch materiaal te vinden. Daar waar ze me na vele telefoons en mails beloofden om prijzen door te mailen... ja, op die mail wacht ik nog steeds, ondanks mijn aandringen. Uiteindelijk ben ik dinsdagnamiddag naar de pharmacie gestapt gelegen dicht bij de grote baan. Daar werd ik heel vriendelijk geholpen door de apotheker, hij belde rond voor prijzen en woensdagnamiddag kon hij alles geleverd krijgen. Oef... dat euvel was eindelijk verholpen. Had ik dit maar eerder geweten. Nog geld afhalen in de bank, zodat de meisjes zouden kunnen betalen, en dan terug naar huis om verder alles klaar te maken voor mijn vertrek.

Françoise is dinsdagavond nog van Mbour teruggekomen om mij ‘au revoir' te zeggen en om onze meisjes niet alleen te laten in Dakar. Chic hé van haar? Het gaf me een warm (!) gevoel vanbinnen. De meisjes hadden het een beetje moeilijk, wilden eigenlijk ook wel eens even naar huis voor een dikke knuffel van mama, papa, vriendje,..

Na een goede vlucht van amper 6 uren (met SN Brussels) ben ik woensdagmorgen om 5u15 veilig geland in Zaventem. Pol was ook blij me terug te zien. Na een paar uurtjes slapen, zag ik in de namiddag ons Tine met de kinderen en donderdag was het de beurt aan Koen en zijn gezin. Het was een fijn weerzien met iedereen. En met Toon zullen we weer kunnen skypen op zondagmorgen.

Woensdagnamiddag heb ik ook al kunnen reclame maken voor volgend jaar, want de info stage voor 2 vrk stond nog op het programma. Gelukkig zijn de studenten attent en rustig geweest, want ik begon toch te voelen dat ik een nachtje mijn bed gemist heb L. Maar geen nood, de nacht nadien heb ik geslapen van 20u tot 7u 's morgens.

Intussen heb ik me hier in België wel aan de koude moeten aanpassen, en dat valt eerlijk gezegd wat tegen: deze morgen vorst aan de grond, amper 3° in de voormiddag, dat is minstens 30°C minder en toch even bibberen. Maar in tegenstelling tot Dakar kan ik hier een dikke trui en jas aandoen, en wat werken om warm te krijgen; ginds was het heel wat moeilijker om af te koelen J.

Nu nog de nazorg en verslaggeving (evenals de studenten bij hun stage) en hopen dat ik volgend jaar opnieuw mag meegaan op begeleiding. Studenten 2 vrk, ik hoop jullie te kunnen overtuigen van de meerwaarde van dergelijke stage in Afrika!!!

Vele groetjes aan iedereen die mijn verhalen leest JJJ.

Hilde.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!