Okt 2011 stage Senegal Dakar/Mbour

Nieuwe ervaring: griep in Dakar!

Het is nu woensdagmiddag, 15u30 plaatselijke tijd, in België is dat 17u30.

Toen ik enkele weken geleden hoopte om nieuwe ervaringen te kunnen toevoegen aan mijn 2de verblijf in Senegal, had ik me die toch wel anders voorgesteld. Intussen heb ik dus zelf kunnen kennis maken met een hardnekkige griep - moet je daarvoor in Senegal zijn?

Frown
- en ik kan je verzekeren dat ik me heel slecht voelde. Zo slecht zelfs dat we begonnen te twijfelen of ik geen malaria had, bijgevolg is de dokter (van SOS Medecins) maandagavond langs geweest en heeft een bloedtestje gedaan hiervoor. Na 10 minuten kleurde het stripje negatief en heb ik er dus nog een souvenir bij. Ik kan wel zeggen dat de Senegalese dokter heel bekwaam overkwam, zijn onderzoeken legde hij alle uit waarom en hij sloot zelfs meningitis uit. De 3de dag op rij koorts en de hoge koorts van maandagnamiddag kon namelijk alle kanten uit. De zonneslag van vrijdag was toch al onder controle - de hoest was ook fel verminderd en van een snotneus, daar ril je toch niet van. Ik heb maandagnamiddag meer dan 3 uren liggen klappertanden (bij buitentemperatuur van tegen de 40° C aub), de eerste koortsremmer hielp niet, dan maar een 2de genomen, iets straffer, en dan een uur nadien kon ik mijn shirtje bijna uitwringen. 3 uren later hetzelfde scenario, waarna ik me steeds slechter begon te voelen. Maar goed, het bleek dus om een hardnekkige griep te gaan, waarvan er blijkbaar in Dakar een epidemie is momenteel. Uitzieken was de boodschap. Gisteren heb ik bijna de ganse dag in mijn bed gelegen, nog een koortsaanvalletje, maar eigenlijk het spreken niet meer waard, en vanmorgen ben ik al weer kunnen meegaan met de studenten op stage. In de namiddag had ik dan wel mijn siësta nodig en nu voel ik me weer OK.

Algemeen moeten we toegeven dat er dit jaar wel meer zieken zijn in de groep, een studente heeft ontstoken voeten van insectenbeten,een andere studente heeft iets griepachtigs en nog 2 studenten voelden zich vanmorgen op het einde van hun nacht niet zo goed en zijn wat vroeger naar huis gekomen. Anderen hebben dan weer last van hun maag en darmen, alhoewel dat nogal meevalt. En eigenlijk mogen we best trots zijn op onze Vlaamse studenten, die houden zich sterk en mankeren (nog?) niets. Houden zo meisjes!

Anderzijds verlopen de stages minder schokkend dan vorig jaar, in elk geval hebben de studenten niet echt nood aan uitgebreide debriefing of nu en dan eens eentje, en dan maken we daar natuurlijk tijd voor.

Maandag kreeg ik van onze meisjes een kleine verrassing: ze hadden koek gemaakt (petit-beurre met crème-au-beurre) en ik kreeg ook mijn (groot) deel. Dit vind ik zo'n lekkernij, en krijg ik normaal gezien maar enkele keren per jaar op de verjaardagsfeestjes bij Koen en Leen. Ondanks het feit dat ik hier praktisch niet snoep, heb ik dat toch niet aan mij laten voorbijgaan. Bedankt studentjes, maar voor mijn lijn niet voor herhaling vatbaar

Wink
.

Intussen is het 18u geworden. Rond 16u had collega Brigitte D. zin in een koffietje. Ik eigenlijk ook, dus zijn we maar direct samen naar de bakker gewandeld, hebben er in een geclimatiseerde verbruikszaal van een koffietje genoten en nu zijn we net terug. Het heeft ons allebei deugd gedaan, dit is dan wel voor herhaling vatbaar.

Ik kreeg net ook telefoon van Jolien, ze is mee met de ambulance, dus zal Melinda in Nabil op haar wachten en zullen die 2 wat later thuis komen. Intussen heeft Melinda toch nog een bevalling meegepikt, het is dus zeker geen tijdverlies hé!

Ik zal het voor vandaag maar hierbij laten, meer en ander nieuws een van de volgende dagen misschien.

Groetjes, Hilde.

Reacties

Reacties

Jo Charle

Hey Hilde,

Dat moet een fantastische belevenis zijn, daarachter in Senegal.
Ben eigenlijk een beetje jaloers :-) Hou je goed ! liefst zonder griep ed.

Jo Charle ( echtgenoot van de u wel bekende Marie-Jeanne Vromant )

Magda

Hallo Hilde en Co
Beste wel spannend allemaal. En dan je kunnen laten onderzoeken door een Senegalese arts...
Ik heb veel mooie herinneringen , maar dat heb ik niet mogen of kunnen meemaken. Daar zou je je T shirtje wel eens voor willen uitwringen...
Neen , nu ernstig. Ben blij dat je terug hersteld bent en nog wat toezicht kan doen en wat kan genieten van je laatste weken.

Linda Bervoets

Dag Hilde,
dag studenten,

Stilaan komt alles weer in orde, sterke vrouwen in Senegal!
Groetjes aan alle studenten en collega's,
tot binnenkort,
Linda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!