Okt 2011 stage Senegal Dakar/Mbour

Ook dit jaar weer vliegt de tijd!

Intussen zijn we enkele dagen verder. Vorige vrijdag hadden we de eerste uitstap, namelijk die naar Lac Roseen het schildpaddendorp. Eigenlijk heb ik van die uitstap nog meer genoten dan vorig jaar: het deed namelijk enorm deugd om te zien hoe de studenten hiervan konden genieten, ze vonden het ronduit 'zalig'. Na de eerste 2 weken hard zwoegen in de verloskamers, vechtend ook tegen de hitte en aanpassingsproblemen met het slaappatroon, is dit een zeer welgekomen dag.

Lac Rose is jarenlang de aankomstplaats van Parijs-Dakar geweest, vandaar dat er ook wat hotels zijn en toeristische arrangementen. De 4x4 vrachtwagen en de snelheid waarmee door het zand en de duinen werd gereden, gaf ons dus ook een mini rallygevoel. Het jaarlijks bezoek aan het schooltje stond natuurlijk ook op het programma en het is fijn om te zien dat de onderwijzer er zo gedreven zijn idealen nastreeft en ook goede projecten gefinancierd krijgt.

Intussen zijn er weer 2 nachten achter de rug, en 2 vrije dagen. Gisteren is er al een eerste evaluatie gegeven, ja, ook dat hoort bij de geplogenheden

Wink
. Morgen gaanonze meisjesweer allemaal in dagdienst en ga ik mee op stage. Vandaag deden de Waalse meisjes in Parcelles elk 4 bevallingen! Ik hoop voor die van ons dat we hetzelfdeaantal hebben morgen.

Ikmoet nual stilaan beginnen aftellen, nog een weekje en ik ben op de luchthaven om terug huiswaarts te keren. Er is echter nog een drukke week voor de boeg: eerst 2 stagedagen, vrijdag gaan we de stageplaatsen in Mbour gaan bezoeken en daarna hebben we een afzonderingsWE in Simal. Daarhebben we geen internet, geen GSM-masten, alleen de natuur en elkaar om te discussieren, ter plaatse gezamenlijke activiteiten te doen, een boek te lezen, enz.

Zondagnamiddag keren wij (de Vlamingen)terug naar Dakar voor de laatste 10 stagedagen hier, de Waalse meisjes blijven achter in Mbour voor hun stage ginds in de verschillende gezondheidsposten, waar onze meisjesvanaf 3/11ook naartoe gaan. De eerste begeleidster van ISEI keert die avond al terug naar België, en zo begint de uittocht stilaan.

Al bij al is het weer een leerrijke periode, niet alleen voor de studenten, maar ook voor mij. En ik hoop van harte dat ik er volgend jaar weer mag bij zijn

Cool

Groetjes, Hilde.