Okt 2011 stage Senegal Dakar/Mbour

Eerste uitstap - île de Goree

De stagedagen wisselen af met een vrije dag, en daar hebben we gisteren dankbaar gebruik van gemaakt. De ganse groep van het eerste uur is vrij, en wewillen samen naar île de Goree gaan, een eilandje van 900 bij 300 m ongeveer. Dit is best al een hele onderneming. Wenemen met 11 personen 3 taxi'som tot aan de haven te rijden. Geraldine is onze onderhandelingsspecialiste om de prijzen van de taxi's betaalbaar te houden voor de studenten. Eens op de boot worden we al meteen aangeklampt door vrouwen die een boetiekje hebben op het eiland. Ze verkopen allemaal ongeveer hetzelfde in een hutje van 1m2. Ook op het eiland zelf blijven ze ons achtervolgen, en dat verveelt toch wel op de duur.

's Middagseten we in een plaatselijk restaurant(aanrader van Françoise), en daarlaten ze onsgelukkig met rust.

Een bezoek aan het Slavenhuis en het Museum van de Vrouw zijn zeker de moeite waard, maar ookde smalle straatjes geven een zeer gezellig gevoel. Als 'sage-femme' zijn we erin geslaagd om in de 2 (ja twee) gezondheidsposten binnen te geraken, waar ze ook enkele (6à7) bevallingenhebben per jaar. We spreken er ook met een hoogzwangere vrouw die daar woont en dusdaar wil bevallen. Gelukkig ziet ze er gezond en wel uit en zal alles wel in orde komen.

Na de middag is het bloedheet (44° in de schaduw). Gelukkig is er, vooraleer met de boot terug te keren, nog voldoende tijd om een frisse duik in de zee te nemen. Dat doet nu eens echt veel deugd

Wink

Jill Smets

dag HIlde en team,
wat is het warm bij u!!! Kun je goed slapen bij die hitte?
HIer loopt alles zijn gangetje. TKD: we hebben naar de foto's gekeken en de studenten riepen uit: waw, zoveel bevallingen al gedaan! Iedereen keek vol bewondering naar de blogs.
Hou vol Hilde, het is best een hele periode dat je al weg bent hé. Het is toch echt een meerwaarde voor al die studenten dat ze zo omringd zijn door mensen vanuit de opleidingen.