Okt 2011 stage Senegal Dakar/Mbour

Uitstap Lac Rose + nieuwe stageplaats

Zaterdag was onze eerste groepsuitstap naar Lac Rose. Dit was echt een voltreffer. De foto's erbij geven een klein beetje weer wat we zagen.

De weg naar daar was er al een van turbulenties, zo omschreef onze gids Sylvestre hetnogal plastisch. Aardewegen en putten, het meest positieve aan de busreis was de airco, wat toch een hele luxe is hier.

Eerst brachten we een bezoek aan het schildpaddendorp, waar schildpaddensoorten die bedreigd zijn, gekweekt worden. Dit is een werkje van lange adem als je de uitleg hoort, maar die zal ik jullie nu besparen. Daarna gingen we naar het meer, waar een soort algen een bepaalde kleurstof afscheidt om in het heel zoute water (10x meer dan de zee) te kunnen leven.Er worden ook tonnen zout uit opgehaald en zelfs uitgevoerd.

We hebben met een andere bus (allée bus?) gereden in de woestijn rond het meer, we waanden ons echt in Parijs-Dakar: hotsen, botsen, aai en oei, stof en zand,... Een bezoek aan een lokaal schooltje met een onderwijzer die op enkele jaren tijd van het schooltje een succes maakte, dank zij de steun van verschillende organisties, o.a. van Taxibrousse. Ook de Waalse studenten hadden materiaal bij voor de school en konden ook een financiële gesponsorde bijdrage leverenvoor het herstellen van de banken. Nadien een korte stop aan de oceaan, waar we even konden pootje baden, wasmeer dan welkom. Na deze rondrit hebben we weer lekker gegeten in het plaatselijke restaurant, om daarna nogna te genieten aan het zwembad. Dat deed echt deugd ook al was het water lauw.

Gisteren weer terug naar de realiteit: om 6u op, om 7u vertrek naar een nieuwe stageplaats (ja, inderdaad op zondag). De dag viel eigenlijk wel mee, niet te druk, welde ganse dag goed bezig geweest met enkele moeilijke bevallingen.

Onze meisjes trekken heel goed hun plan in het Frans, de Waalse meisjes helpen hen ook enorm waar nodig. De groepssfeer is hier prima, wat toch niet zo evident is met een kleine 30 personen. We lopen elkaar wel niet voor de voeten, maar toch. Er wordt gelachen en plezier gemaakt en iedereen deelt dezelfde frustraties die gedeeltelijk omgezet worden in berusting, zeker niet in goedkeuring. De meisjes blijven allemaal vlot bevallingen doen, niet elke wacht, maar toch.

Dit keer verwijs ik ook naar de foto's die er straks bijkomen. Geniet mee met mij.

Lieve groetjes aan iedereen,

Hilde

Wink

Katelijne Michielsen

Beste Hilde,
Ik zie op de foto's dat het je goed gaat, en uit je verhalen leid ik af dat je stevig met je voeten op de grond blijft. Geniet nog van deze unieke kans om aan stagebegeleiding te doen. Ondertussen zitten onze eindwerkstudenten in Suriname ook niet stil: straf toch, een werkplan dat vanuit Suriname naar Limburg en dan naar Senegal vertrekt voor correctie ! Met enkele klikken. De wereld is een dorp geworden.
Groetjes, Katelijne

Veerle

Dag Hilde
Toch fijn om eventjes een beetje van je verbijf mee te genieten.
Hier weten we goed wat doen;-) en vliegen de dagen ook voorbij. Je zal even moeten wennen als je terug bent, haal je dikke trui maar boven.
Ik lees van de foto met een stralende studente Evelien en haar stagebeleidster veel voldoening af.
Hartelijke groet
Veerle

Patriek

Hallo zus,
het is echt plezant om eens op een "andere" manier over jou en je werkomgeving te lezen. Wat een schitterende onderneming om studentes in Afrika ervaring te laten opdoen ! De idee is weliswaar niet nieuw en herinnert me aan iemands stage bijna veertig jaar geleden in Kinshasa. Me dunkt dat de omstandigheden daar in Dakar een flink stuk minder primitief zijn dan toen (en nu jammer genoeg nog) in Kin. Je vertelt immers nauwelijks over gemis aan middelen.
Nog één klein weekje en het zit erop. 11.11.11 komt eraan. De familie zal je graag terugzien !
Dikke kus !